تاثیر استرس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شهرستان بابل در دوران کرونا
چکیده
شیوع گسترده کرونا و همه گیری ناشی از آن و اجرای قرنطینه باعث افزایش استرس و اضطراب ناشی از کرونا در بین دانش آموزان شده است از سوی دیگر استرس که عامل تاثیرگذار در پیشرفت تحصیلی به شمار می رفت موجب شد تا پژوهش حاضر با هدف تاثیر استرس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول در دوران قرنطینه ویروس کووید 19 انجام پذیرفت.
بژوهش پیش رو یک مطالعه توصیفی-پیمایشی است نمونه آماری شامل 150 نفر از دانش آموزان شهرستان بابل است که در نیم سال دوم تحصیلی سال 1400 در حال تحصیل در مدارس متوسطه اول بودند داده های مورد نیاز از طریق پرسش نامه ی استاندارد استرس تحصیلی زاجاکووا فراهم گردید داده ها در نرم افزار spss24 و اکسل با استفاده از روش های آمارتوصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها نشان دادند که استرس ناشی از ویروس کرونا برسه مؤلفه انگیزه، یادگیری و عملکرد تحصیلی تاثیر معناداری دارد و در تنتیجه هرچه استرس وارد شده بر دانش آموزان بیشتر شد پیشرفت تحصیلی آنان کمتر گشته و راه رسیدن به موفقیت و رسیدن به اهداف برایشان دشوارتر گردید.
کلمات کلیدی: استرس، پیشرفت تحصیلی، انگیزه، یادگیری، عملگرد تحصیلی
نویسندگان:
سمانه ذبیح پور، s.zabihpour@gmail.com
سوگند جعفریان- زینب حسینیان