رابطه استفاده از فضای مجازی با عملکرد تحصیلی ترم اول دانش آموزان دختر پایه هفتم دبیرستان فرزانگان شهرستان بابل
چکیده
یکی از شاخصه های مهم در سنجش کیفیت آموزش, عملکرد تحصیلی دانش آموزان است که بسیار حائز اهمیت است. تاکنون مطالعات بسیاری در مورد بررسی رابطه فضای مجازی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان انجام شده است. بسیاری از مطالعات انجام شده در نفی رسانه های اجتماعی به این نتیجه رسیده اند که این شبکه ها روی نسل جوان و دانش آموزان اثر منفی دارند. این محققین معتقدند فضای مجازی بر معدل سالانه دانش آموزان, افت نمرات تحصیلی, نحوه نگارش و اغلاط نوشتاری و … تاثیر دارد.
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین استفاده از فضای مجازی با عملکرد تحصیلی ترم اول دانش آموزان دختر پایه هفتم دبیرستان فرزانگان شهرستان بابل می باشد.در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است و جامعه نمونه شامل 66 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستان فرزانگان متوسطه اول در پایه هفتم شهرستان بابل اشتغال دارند می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات در این بررسی میانگین معدل ترم اول تحصیلی در سال 1402-1401 و پرسشنامه استاندارد دنیای مجازی که توسط لی و همکاران در سال 2005 طراحی شده است . در این پژوهش از آزمون های توصیفی جدول فراوانی و میانگین, و آزمون های تحلیلی همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافته ها نشان داد که در برخی مولفه های فضای مجازی رابطه ی عکس و در برخی رابطه مستقیم میان معدل ترم اول سال جاری دانش آموزان و استفاده از فضای مجازی وجود دارد. و نتیجه حاصل نشان داد که فضای می تواند روی عملکرد تحصیلی و معدل آموزش دانش آموزان تاثیرگذار باشد.
کلید واژه: فضای مجازی، عملکرد تحصیلی، دانش آموزان
نویسندگان:
ری را ربیعی، rabiee.rira27@gmail.com
سمانه ذبیح پور، s.zabihpour@gmail.com