نقش رسانه های دیداری در گرایش دختران به جنس مخالف
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر رسانههای دیداری درگرایش دختران (دوره متوسطه مرکز استان مازندران) به جنس مخالف و بررسی عوامل مؤثر بر آن» میباشد، که در اين ميان رسانهها سهم عمده اي در ايجاد گرایش دختران به جنس مخالف داشته است البته، رسانههاي ديداري مانند تلويزيون و ماهواره به دليل تنوع برنامهها نقش قابل توجهي دارند. در واقع، تقريبا نيمي از نوجوانان جامعه دختران هستند كه اوقات زيادي با اين رسانهها سپري مي كنند و به عنوان جمعيت هدف در اين پژوهش هستند.
تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی و روش بکار رفته در این مطالعه پیمایشی بوده است. جمعیت آماری مورد مطالعه شامل دختران متوسطه مرکز استان مازندران و نمونه مورد مطالعه شامل 384 نفر بوده که با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب گردیده اند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری که روایی آن با استفاده از روش روایی صوری و پایایی آن با استفاده از آلفای کرانباخ مورد تأیید قرار گرفته است. توصیف و تجزیه تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی به مورد اجرا گذاشته شده است بدین صورت که ابتدا با ترسیم جداول توزیع فراوانی اقدام به توصیف دادهها شده است و به دنبال آن با در نظر گرفتن سطح سنجش دادهها اقدام به آزمون فرضیههای تحقیق شده است. مهمترین نتایج در این تحقیق را میتوان به این مورد اشاره کرد که رسانههای دیداری از جمله تلویزیون، فضای مجازی و ماهواره به ترتیب بیشترین تاثیر را در گرایش دختران به جنس مخالف داشته اند و با تضعیف نهاد خانواده و باورهای دینی و نقش پذیری جامعه و الگودهی این تأثیر پذیری افزایش مییابد؛ و میتوان با دیدن عواملی همچون دیدن فیلمها، مطالعه و برقراری ارتباط این تاثیرات را پذیرفت؛ از طرفی به ارائه راهکار در جهت مرتفع نمودن آنها در حوزه رسانه اشاره شد.
کلید واژه : رسانه دیداری - دختر- گرایش به جنس مخالف- خانواده- جامعه- باورهای دینی
نویسندگان:
سمانه ذبیح پور - سیده لیلا قادری- شهربانو حبیبیان