اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر عزتنفس و سلامتروان دانشآموزان دختر دوره اول دبیرستان فرزانگان شهرستان بابل
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر عزتنفس و سلامتروان دانش آموزان دختر است. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر دوره اول دبیرستان فرزانگان شهرستان بابل، به تعداد 228 نفر است که در سال تحصیلی 1401-1402 در حال تحصیل هستند. جهت تعیین حجم نمونه، اجرای پیش آزمون و یا غربالگری با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و با همین روش در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایشی به مدت 10 جلسه 120 دقیقهای به صورت گروهی آموزش مهارت زندگی (سازمان بهداشت جهانی2004) را به صورت پرسش و پاسخ، ایفای نقش و سخنرانی دریافت کردند. در حالی که گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. ابزار پژوهش پرسشنامه عزتنفس کوپراسمیت (1967) و پرسشنامه سلامتروان گلدبرگ و هیلر (1972) است. جهت تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده، از روشهای آمار توصیفی شامل (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل کواریانس چند متغیری) با نرم افزار آماری spss-26 استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و گروه گواه وجود دارد یعنی آموزش مهارتهای زندگی بر عزتنفس و سلامتروان دانش آموزان دختر دوره اول دبیرستان فرزانگان بابل مؤثر است.
کلمات کلیدی: مهارتهای زندگی، عزتنفس، سلامتروان، دانش آموزان دختر.
نویسنده:
سمانه ذبیح پور، s.zabihpour@gmail.com